ATtiny13 Basics – Luidspreker

Het is mogelijk een speakertje aan te sluiten op de ATtiny13, en daaruit een toon te genereren, sluit het volgende aan via onderstaand schema (in dit schema is ook de bedrading voor het programmeren via de ISP meegenomen):

Arduino ATtiny Speaker schema pin4

Simpele toon:

“railgun” geluid:

Theramin:
(Een theremin is een elektronisch muziekinstrument dat bespeeld wordt door de afstand tussen de handen en twee antennes te variëren)

Bron: teachmetomake.wordpress.com

Gebruik van PWM:

Voor de PWM functie kun je “digitale pin 1” gebruiken, sluit het volgende aan via onderstaand schema (in dit schema is ook de bedrading voor het programmeren via de ISP meegenomen):

 

Arduino ATtiny Speaker schema

– Speaker GND naar ATtiny GND
– Speaker + naar ATtiny Pin 1 (Pin 6 op de chip) (eventueel met weerstand ertussen)

Met gebruik van PWM een toon genereren met analogWrite:

Gebruik van PWM 2 (toongenerator)

Voor deze PWM functie kun je “digitale pin 2” gebruiken, sluit het volgende aan via onderstaand schema (in dit schema is ook de bedrading voor het programmeren via de ISP meegenomen):

Arduino ATtiny Speaker pwm toon

In dit voorbeeld heb ik de code omgebouwd van de “Annoying Beeper by samirsky” die is hier te vinden, in deze code kun je eenvoudig tonen genereren, al het onnodige heb ik gestript:

Gebuik geen functies voor attiny(13)?

Bovenstaande code gebruikt 92 byte, ik dacht een mooie functie te maken (met behulp van dit stuk) om zo eenvoudig een toon te genereren (hieronder een voorbeeld van 3000 Hz met een duur van 10 ms), maar dat kost 962 byte?!

De schets gebruikt 962 bytes (93%)  programma-opslagruimte. Maximum is 1.024 bytes.

Dus aan te raden om zo min mogelijk functies te gebruiken , al is het voor het gemak!

Top